Wat kan een vlogger bijdragen aan je online marketing?

Als je niet kunt schrijven dan kun je nog altijd gaan vloggen. Iedere laptop of smartphone heeft een camera, live streamen op YouTube is op slechts een klik van je verwijderd. Lights, camera, action! Toch werkt het niet altijd zo eenvoudig…

Is vloggen het nieuwe bloggen?

Een vlogger is niet hetzelfde als een blogger maar deze vormen kunnen elkaar wel overlappen. Sommige content producenten herhalen letterlijk de tekst voor een blog in de video die ze maken over een onderwerp. Met embedded video op een pagina kan dit vreemd overkomen. Als je aan de slag gaat met multimediale content is het daarom verstandig om de diverse soorten content elkaar aan te laten vullen zonder in herhaling te vallen.

Blogger of vlogger?

Dat vlogging na blogging is gekomen betekent niet dat teksten niet meer relevant zijn. Het zijn gewoon twee media uitingen die een eigen, unieke waarde vertegenwoordigen. Internet teksten worden niet alleen als extra aanvulling op plaatjes of video’s gebruikt, ze hebben meer dan ooit een waarde om gezien te worden. SEO schrijven richt zich op de vindbaarheid in zoekmachines. Deze teksten kunnen zeer waardevol zijn om websites, producten, diensten of merken bekend te maken bij een grotere groep bezoekers.

Zijn vloggers influencers?

Een persoon voor de camera straalt meer authenticiteit uit dan een tekst met een profielfoto. Iemand die voor de camera een product aanprijst wordt eerder geloofd dan wanneer het een blog over hetzelfde product betreft. Dit betekent overigens niet dat vloggers altijd influencers zijn, je moet behoorlijk wat autoriteit opbouwen voordat jouw mening gewicht in de schaal legt. Voor alle Nikkies en Kims zijn er ontelbare vloggers die ongezien blijven of gewoon niet authentiek overkomen op hun publiek. In zee gaan met een vlogger is daarmee zeker geen zekerheid van succes.

Het kan ook fout gaan

Pewdiepie was met een record aantal volgers een logische keuze voor YouTube om een grote zak geld te geven als exclusieve content producer voor hun premium dienst. Dit liep niet goed af omdat de Zweedse YouTuber meerdere malen met controversiële content op de proppen kwam. Dat is de keerzijde van vloggers en met name personality vlogs. Mensen zijn niet perfect en fouten worden uitvergroot voor de camera. Als bedrijf moet je dus eerst goed nadenken voordat je in zee gaat met een populaire influencer want het kan mislopen.

Het grootste deel van internet bandbreedte gaat naar video content, vloggers zijn ‘hot’. Maar zorg wel dat je niet je vingers brandt aan deze heethoofden.