Waarom zet de mondzorg een chatbot in?

Veel organisaties die actief zijn binnen de mondzorg hebben inmiddels een informatieve website. Op deze website kan de cliënt informatie vinden over de praktijk zoals, de openingstijden, het team en de contact gegevens. Wanneer de cliënt vragen heeft neemt hij of zij contact op via de mail of per telefoon. Een chatbot kan helpen om deze informatie aanvragen per mail of telefoon te verminderen, doordat deze chatbot de vragen van de cliënt namens de organisatie kan beantwoorden.

Hoe werkt een chatbot?

Een chatbot werkt doormiddel van een database waar automatisch gegenereerde antwoorden worden gekoppeld aan een antwoord. Omdat organisaties binnen de mondzorg erg gericht zijn op de bescherming van persoonsgegevens van de cliënten kan er via een chat functie geen persoonlijke informatie worden vrij gegevens omdat het niet controleerbaar is wie de berichten in de chat stuurt, dit is namelijk anoniem. Het is daarom voor een organisatie die actief is in de mondzorg aan te raden om de chat functie doormiddel van een chatbot in te zetten. Wanneer de cliënt vraagt om meer informatie over de openingstijden, contactgegevens of hoe hij of zij zichzelf kan aanmelden bij de praktijk kan de chatbot hier gemakkelijk antwoord op geven. Wanneer de cliënt persoonlijke gegevens wil inzien kan er ook worden ingesteld dat hij of zij hiervoor persoonlijk contact op moet nemen met de praktijk in verband met de privacy

Wat kan chatkracht betekenen?

Chatkracht kan de invulling van de database en het instellen van de vooraf gegeneerde antwoorden uit handen nemen van de praktijk. Chatkracht zorgt er dan ook voor dat deze chatbot is opgemaakt in de huisstijl van de praktijk, in bijvoorbeeld de juiste kleuren of het aanspreken van de cliënten met u of je. Het instellen van deze chatbot is eenmalig veel werk waarna het vervolgens een kwestie van bijhouden en bijwerken van de database is. Door de chatbot zal het aantal telefoontjes en mailtjes binnen de praktijk verminderen waardoor de assistentes meer tijd over houden voor andere werkzaamheden.